🛒 Megrendelem a munkafüzeteket

Az Értem magamat munkafüzetek olyan kísérő eszközök, amelyek segítő szakemberek vagy szülők támogatásával biztonságos keretet teremtenek az önismereti munkához. Céljuk, hogy a neurodivergens fiatalok jobban megértsék saját érzéseiket, erősségeiket és működési sajátosságaikat.

Egyre több kutatás mutat rá, hogy az autista fiatalok gyakran érzik magukat „másnak”, kirekesztettnek, vagy úgy gondolják, hogy „rosszul működnek” (Cribb, Kenny & Pellicano, 2019; Humphrey & Lewis, 2008). Sokan közülük megpróbálják elrejteni az autizmusukat, hogy „minél normálisabbnak” tűnjenek – ez azonban hosszú távon mentális egészségügyi nehézségekhez, szorongáshoz, kiégéshez vezethet (Hull et al., 2017; Raymaker et al., 2020). Az álcázás (maszkolás) a kívülről elvárt viselkedések lemásolását jelenti, miközben a belső valóság, a saját szükségletek és érzések elnyomódnak.

Az Értem magamat munkafüzet-sorozat célja, hogy pozitív önismereti utat kínáljon a neurodivergens fiatalok számára. A sorozat minden kötete azt erősíti, hogy rendben van „másmilyennek” lenni, és fontos, hogy az egyén önmagához képest fejlődjön. Az önismeret, az önelfogadás, valamint az egyéni megküzdési módok felismerése és támogatása kulcsfontosságú a mentális jóllét szempontjából (Adams & Young, 2020; Cage, Di Monaco & Newell, 2018). Ehhez elengedhetetlen, hogy elfogadó környezetben, hozzáférhető, autizmusbarát eszközökkel dolgozhassanak a fiatalok saját magukon – ebben segítenek ezek a munkafüzetek.

A Értem magamat sorozat elkötelezetten képviseli azt a szemléletet, hogy a másság érték, és hogy minden fiatal megérdemli, hogy saját tempójában, biztonságban bontakozhasson ki.
A későbbi részek az érzelmek jobb megértését, a tanulás megkönnyítését és személyre szabott eszközökkel való támogatását, valamint érzékenyebb, gyakran tabusított témák feldolgozását is segítik majd.

  • Adams, D., & Young, K. (2020). A systematic review of the perceived barriers and facilitators to accessing psychological treatments for mental health problems in individuals with autism spectrum disorder. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s40489-020-00226-7
  • Cage, E., Di Monaco, J., & Newell, V. (2018). Understanding, attitudes and dehumanisation towards autistic people. Autism, 23(6), 1373–1383. https://doi.org/10.1177/1362361318811290
  • Cribb, S., Kenny, L., & Pellicano, E. (2019). “I definitely feel more in control of my life”: The perspectives of young autistic people and their parents on emerging adulthood. Autism, 23(7), 1765–1779. https://doi.org/10.1177/1362361319830029
  • Hull, L., Petrides, K. V., Allison, C., Smith, P., Baron-Cohen, S., Lai, M.-C., & Mandy, W. (2017). "Putting on My Best Normal": Social camouflaging in adults with autism spectrum conditions. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(😎, 2519–2534. https://doi.org/10.1007/s10803-017-3166-5
  • Humphrey, N., & Lewis, S. (2008). “Make me normal”: The views and experiences of pupils on the autistic spectrum in mainstream secondary schools. Autism, 12(1), 23–46. https://doi.org/10.1177/1362361307085267
  • Raymaker, D. M., Teo, A. R., Steckler, N. A., Lentz, B., Scharer, M., Delos Santos, A., … Nicolaidis, C. (2020). “Having all of your internal resources exhausted beyond measure and being left with no clean-up crew”: Defining autistic burnout. Autism in Adulthood, 2(2), 132–143. https://doi.org/10.1089/aut.2019.0079