Meggyőződésem, hogy a valódi fejlődés biztonságos, elfogadó közegben történik. Munkám során olyan támogató eszközöket, munkafüzeteket és módszertani anyagokat hozok létre, amelyek segítik az önismeret elmélyítését, a társas készségek fejlődését és az egyéni tanulási utak megtalálását – különösen azok számára, akiknek erre nagyobb szükségük van.

Benedek Sarolta vagyok. 2010-ben tanítóként kezdtem pályafutásomat, majd inkluzív nevelés okleveles tanáraként és végül autizmus spektrum pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógusként folytattam a munkám. A végzettségek sorban jöttek, de a fókusz sosem változott: mindig is autista és/vagy ADHD-s gyermekekkel és fiatalokkal dolgoztam, már tanítóként és fejlesztőpedagógusként is.

Az inkluzív nevelés tanára képzettségem különösen meghatározta a szemléletemet. Azóta is azon dolgozom, hogy a többségi iskolákban valódi inklúzió valósulhasson meg: évek óta igyekszem érzékenyíteni a pedagógus kollégákat, támogatni a szülőket, és hidat építeni a diákok, a családok és az iskola között. Hiszem, hogy az oktatás akkor lehet igazságos, ha minden gyermek olyan környezetben tanulhat, ahol önazonos maradhat, és ahol a különbségeit értékként kezelik – nem problémaként.

Az évek során rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem arról, milyen nehézségekkel találkoznak a fiatalok az iskolában, a kortárskapcsolataikban, vagy épp önmaguk megértésében. A legutóbbi, mentálhigiénés képzésem sokat adott ahhoz, hogy ezeket a helyzeteket tágabb összefüggésben lássam, és a diákjaim mentális jóllétét is jobban szem előtt tartsam.

Hiszem, hogy minőségi munkát csak úgy lehet végezni, ha a támogatás komplex: nem heti egy alkalomról szól, hanem arról, hogy folyamatos kapcsolatban vagyok a családokkal, figyelemmel kísérem a diákjaim jóllétét, és ha kell, a tananyagot is úgy alakítom, hogy valóban elérhető és érthető legyen számukra. Így nemcsak az iskolai helyzetekben kapnak segítséget, hanem a mindennapi nehézségeikhez is találhatnak támaszt és kapaszkodót.

Az évek során sok-sok feladatot készítettem a diákjaim egyéni szükségletei szerint. Csodálatos érzés, amikor látom, hogy ezek valódi kapaszkodót adnak nekik, de még jobb, ha mindezt a tudást és tapasztalatot másokkal is meg tudom osztani. Mivel alapelvem, hogy magánellátást nem vállalok – hiszen ez az állam feladata, és nem szeretném még ezzel is terhelni a családokat – kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy a feladataimat, szociokommunikációs tananyagaimat tematikusan, munkafüzetekbe rendezve tegyem közkinccsé a segítő szakemberek számára.

Eddig két kiadvány jelent meg az "Értem magamat" sorozatból, és már készülnek az újabb részek is. Emellett hamarosan várható az "Értem a világot" sorozat is, amely a fiatalok mindennapjait érintő társas helyzetekben nyújt majd segítséget.

Az oldalon bemutatott munkafüzetek és eszközök célja, hogy az autizmussal és ADHD-val élő fiatalok önazonosak maradhassanak, értékként tekinthessenek önmagukra, és megtanulják megfogalmazni a saját szükségleteiket. Nem az a cél, hogy „megjavítsuk” vagy „neurotipikussá” neveljük őket, hanem hogy könnyebben boldoguljanak egy olyan világban, ami nem rájuk lett kalibrálva.

A munkafüzeteket és feladatokat azoknak a pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, szülőknek és más segítő szakembereknek ajánlom, akik szeretnék támogatni a neurodivergens fiatalok önismeretét, önbizalmát és társas helyzetekben való eligazodását.

Ha pedig kíváncsiak vagytok a mindennapi munkámra, vagy szeretnétek gyakorlati, ingyenesen elérhető – olykor nyomtatható – feladatokat, ötleteket látni, jelöljetek nyugodtan ismerősnek a Facebookon található Napi szoc-komm profilomon, ahol rendszeresen osztom meg a friss anyagaimat.

Bízom benne, hogy ezzel a munkával tágabb körben is segíthetek – nemcsak annak a néhány diáknak, akikkel nap mint nap dolgozom, hanem sok más fiatalnak is, közvetve, az őket támogató felnőtteken keresztül.

A Facebookon elérhető Értem magamat oldal célja, hogy ne csak feladatokat és ötleteket adjak át, hanem egy olyan szemléletet is közvetítsek, amely a legfrissebb nemzetközi kutatásokon alapul, és valódi változást hozhat az iskolákba, családokba, közösségekbe. Örülök, hogy ebben partnereim vagytok.

Célom, hogy a pedagógusok, segítő szakemberek és szülők kezébe is kézzelfogható, a gyakorlatban használható segítség kerüljön, miközben a diákok önazonosan, saját tempójukban haladhatnak előre. Az „Értem magamat” sorozat és más érzékenyítő programjaim ennek a küldetésnek a részei.